made my day

Idag fick jag paket på posten…

20130820-223558.jpg från en underbaring som jag skulle klassificera som pysselexpert nr 1, och som sprutar ur sig vackra grejer åt höger och vänster – nämligen Ellens mamma Ammi. Å hon är fin hon! Och i paketet låg de här skönheterna som hon har ‘krokat’

20130820-224239.jpg Och jag fattar inte hur man gör, hur man krokar. Men det blir verkligen fint och jag vill lära mig! Kanske både en krok-date och en krokbeskrivning här på bloggen?

Tack söta rara, you made my day.

xxx
Jenny

2 thoughts on “made my day

  1. Svårt att skriva ner en beskrivning tycker jag men på Youtube.se kan man hitta många små demonstrationer på hur man krokar, eller som det egentligen heter (Afghan) Tunisian Crochet.
    Enklast är att kroka bort och fram raka stycken men när man lärt sig det är det roligt att lära sig flera sorters maskor…och sen är det lätt att få idéer på vad man kan använda dem till.
    Om man bara vill kroka små saker kan man göra det med en vanlig virknål. Grejen är ju att man plockar upp en massa maskor under ena arbetets längd och sen maskar av dem 2 och 2 på vägen tillbaka. Svårt att förklara men lätt att förstå och göra efter en video som man kan pausa när man vill.
    Så här i slutet på sommaren kan man ju förbereda sig inför den kallare årstiden och göra en enklare variant på handledsvärmarna jag gjort till dig Jenny. Det finns en video på pulsvärmare: http://www.youtube.com/watch?v=zQfp88HI2WY.
    Sedan kan man utveckla det och lägga ut några maskor på varven mellan handled och tumme. Hålet för tummen har jag bara maskat av 5 maskor med garnet som jag plockar upp maskor med och sen lagt upp 5 nya luftmaskor över med garnet jag maskar av med, innan jag åter fortsätter att jobba med dem tillsammans så långt som jag vill att handledsvärmaren ska täcka fingrarna.
    För den som någon gång stickat eller virkat virkat vantar, är det sen inte svårt att lista ut hur man även kan kroka vantar och hur man då tar ihop i slutet och även gör en tumme.
    Om man gör på måfå sin egen modell, rekommenderar jag att man skriver upp för varje varv man gör hur många maskor man har på varvet och när man lägger ut eller tar in så att man kan få ett någorlunda likt par.
    Lycka till med att kroka. Kan jag hjälpa någon med något så gör jag gärna det….
    ….because I’m hooked on this😉

Kommentera

