ljuset, mörkret och påsken

20130401-111803.jpg

Påsken är min favorittid. Den påminner mig om att ljuset vinner över mörkret, värmen över kylan och livet över döden. Förr eller senare. Provocerande, jag vet. Men att leva som att det inte är sant är inget alternativ för mig. Jag vägrar leva med att inte försonas, inte förlåta, låta ondska få sista ordet. Ibland tänker jag på det där som blivit lite av ett talesätt… vet inte varifrån det kommer. Typ så här: ”it will be alright in the end. if it’s not alright, it’s not the end”. För mig som kristen handlar det om att kärleken från den underbara Gud jag kommit att lära känna förkroppsligades i Jesus. Om att Jesus vinner över kärlekslöshet, mörker, sorg, hopplöshet och till och med död. Det betyder inte att vi blundar för det hemska och hopplösa. Det betyder att vi kan få se på det i ljuset av Jesus, som till och med besegrar döden. Att vi inte ger mörkret sista ordet. Och att Gud aldrig ger upp hoppet om att få älska oss igenom. Allt. Provocerande, jag vet. Men utan den kärleken är jag förlorad.
This is not the end.20130401-105241.jpg
20130401-111841.jpg

love/ellen

Kommentera

