alla hjärtans dag betyder ALLA hjärtans dag

20130213-150532.jpg

20130213-142937.jpgJag sitter och klipper hjärtgirlanger till min kollega och det ortodoxa soppkök han är med och arrangerar imorgon. Så vackert. Människor i några av de församlingar han har kontakt med genom sin konsulenttjänst på Bilda har lagat varm, hjärtlig mat som de står på Räddningsmissionens cafe och Trappa ner och delar ut på alla hjärtans dag och kväll. Några utav barnen har ritat teckningar med förhoppning att någon av gästerna ska bli berörda och tröstade av deras färger och hjärtan. Det hoppas jag med. Och att de ska få i sig lika mycket kärlek och omtanke som mat för varje sked de äter.

20130213-143935.jpg

20130213-143959.jpg

20130213-144106.jpgNågot av det vackraste jag vet är när människor grips av medkänsla och avstår från sin egen bekvämlighet och går en mil extra för att ge kärlek åt någon annan. När någon bestämmer sig för att spendera alla hjärtans dag som volontär i ett soppkök istället för som gäst på en lyxrestaurang och ger dagen till människor de inte känner för att de inte kan låta bli att sträcka ut en hand, en famn, en tallrik soppa till dem som, kanske mer än någon annan, behöver det. Det ger mig hopp.

Samtidigt föds det i mig en förståelse för det stora sammanhanget. Hur vi alla sitter ihop. Hur det kunde varit jag som hade tagit emot tallriken med soppa istället för att dela ut. En ödmjukhet och en tacksamhet för min egna livssituation blandas med en förståelse för att det är just så – vi kan inte göra något annat. Vi måste hjälpa varandra. Ibland behöver vi ge kärlek. Ibland behöver vi ta emot kärlek. Vi sitter alla ihop. Vi lever alla i den här världen tillsammans. Och vi kan bestämma oss för att när vi firar alla hjärtans dag så inkluderar vi alla hjärtan.

Detta utmanar mig och jag ställer mig själv och dig frågan –

Vem inkluderar du imorgon?

We celebrate Valentines day tomorrow. In Swedish it is called all hearts day. Let us make sure we do include all different kinds of hearts tomorrow.

x/Jenny

Kommentera

