skapa hopp!

20130128-074350.jpg

I fredags begravde jag en kär vän. Det var oerhört tungt och vackert, fyllt av stora känslor – livet blir så verkligt i närheten av döden. Så på riktigt. På kistan satte jag denna illustration som jag fått av ellen. Den hjälpte mig genom dagen.

20130128-074403.jpg

Min emanuel höll i musiken under begravningen. Han hade valt låtar och stycken som talade sanning och hopp – både beskrev sanningen i vår väns kamp under livet och hoppet i att han äntligen får vila ut i en öppen famn. Hemma.
För oss som deltog i begravningen tror jag musiken och konsten var helt avgörande för sorgebearbetningen. Den blev ett gemensamt rum där vi alla fick mötas i vår sorg och saknad, samtidigt som vi fick finnas där för varandra och tala hopp för framtiden.

Jag tar med mig denna upplevelse av hur och oersättligt vackert det är med konst. Det motiverar mig att fortsätta skapa. Inte bara för att det är roligt, utan för att det är viktigt och kan få vara en röst i samhället. En vägvisare och trottoarpratare på livets väg som både beskriver verkligheten som den är, men också ihärdigt ropar att det finns hopp. Mitt i vardagen. Mitt i livet. Så alla ni som ihärdigt outtröttligt håller på att tolka och uttrycka ert liv genom någon form av konst: Snälla fortsätt! Fortsätt ihärdigt att dansa, måla, sjung, skriv, spela och uttryck sanning och hopp till världen. Ni gör ett livsviktigt arbete.

20130128-074356.jpg

After my friends funeral last friday I carry a renewed conviction of the importance of the arts. Please people: keep dancing, painting, singing, playing, writing and express hope and truth to the world.

x/jenny

Kommentera

