om att åldras i förtid/nutid i damernas värld

Älskar den här lilla videon. Så härlig!

Jag tycker att jag med Guds hjälp lyckats bli rätt relaxed när det gäller smink. Ibland går jag ut med och ibland utan. Och jag ser att jag är vacker. Nu. Det är ett stort steg för mig. Ett val jag har gjort. En blick jag valt. Inte utan kamp och val jag får göra om ofta.

Såg ni dokumentärserien om skönhetsingrepp för ett tag sedan på SVT? Den satte igång en del tankar hos mig. I senaste numret av Damernas Värld läste jag just en artikel om tre olika kvinnors sätt att hantera sitt åldrande. Det handlade om acceptans. Någon accepterade genom att låta kråksparkarna kring ögonen vara och en annan valde att göra något åt det med hjälp av ingrepp och krämer… Var går min gräns? Jag vill vara så där skön och bara ta emot mina rynkor och hudförändringar men kommer jag att bli sådan? Redan nu vänder sig anti-rynk-kräm-reklamerna till mig (hudvårdsindustrin omsätter i Sverige 2,4 miljarder om året). Är det ett ingrepp eller bara att hjälpa huden att inte ”åldras i förtid”? Vad är det egentligen? Kan man åldras i något annat än nutid? Jag letar snarare efter ett fungerande förhållningssätt framför en fungerande kräm. Det som om nån gjort ett ingrepp i våra tankar kring åldrande. Hur tänker du? Vart går din gräns?

Läs gärna den här artikeln som avslutar med de här raderna:

”Sammanfattningvis kan vi konsumenter i framtiden alltså både förvänta oss hudvårdsprodukter som verkligen fungerar och som passar våra individuella behov. Vem vet, om några år står vi kanske inte framför badrumsspegeln och tänker ”hur ska jag bli av med mina rynkor?” utan snarare ”ska jag behålla mina fina linjer eller inte?”.

hm.

I´m thinking about ageing. Where do I draw the line for what I´m gonna wanna do to keep my skin young and fresh? anti-wrinkle-creams? botox? the knife?

x/ellen

One thought on “om att åldras i förtid/nutid i damernas värld

  1. ja tusan asså! det är inte helt lätt! jag tänker att man måste aktivt öva sej hela tiden på att taemot sej själv på så många olika sätt. Men också öva vad man bygger på. vart har jag min identitet och vad är grund i det?
    …hummm…
    kram

Kommentera

