#fromwhereisitandforcemybraintowork

20120507-100116.jpg

Min hjärna verkar ha tagit sommarlov och det är bara maj!!! panik!! Den måste hålla igång minst en månad till!! Har massor kvar i skolan innan skolavslutningen. Det låter som att jag år i trean men på min lilla högskola har vi faktiskt skolavslutningar. I like it.

För ett tag sedan skrev jag det här inlägget. Filosoferade lite och ställde till slut frågan till er:

”hur försöker ni tänka när ni blir lite kroppsdepp? blir ni det?”

då svarade kloka lina långt och urförligt. Så fint att jag tycker det förtjänar ett eget inlägg. Sånt här behöver man höra ofta.

”För mig har det varit en ganska lång process med mycket jobb och val inblandat som gör att jag har kommit loss från att ogilla min kropp.
Några saker: Jag började tänka på vad jag tog in, för jag insåg att jag påverkades sjukt mycket av min omgivning – mer än jag trodde. Så jag slutade att läsa vissa tidningar, gå in på vissa bloggar, se på vissa program, och så. Började ta in annat i stället. Sen slutade jag att prata alltför mycket om mina och andras nojjor. Lät dem inte ta så mycket plats, utan la min tid på andra tankar. Så blev nojjorna till slut inte så viktiga längre, och vanan att tänka på mig själv på ett visst sätt försvann. Tänkte också konkret och krasst efter vad jag tyckte var viktigt att lägga tid och tankar och kraft på, och försökte välja efter det när jag kunde och orkade. Jag tror att man kan öva bort och till saker. Förut sminkade jag mig nästan jämt. Men jag ville inte att det skulle vara något jag behövde göra för att känna mig fin. Så jag slutade. Först var det jobbigt, sen vande jag mig och nu tycker jag att jag ser ganska konstig ut med smink. Tycker jag är finast utan eller bara med lite. Så man kan ändra synen på sig själv, men det tar tid och det krävs tålamod och jobb. Bad också människor som jag vet tycker att jag är fin och vacker att säga det oftare. Och försökte se mig själv ur deras och Guds ögon när självkritiken tog över. Eller satte in en vän i min position. Tänkte: skulle jag tycka såhär om det handlade om henne och inte om mig? Då insåg jag hur sjukt jag såg på mig själv. Sen har det också hjälpt att läsa om genus och feminism och lite allmän samhällskritik, för att inse hur mycket runt omkring mig som vill att jag inte ska vara nöjd med mig själv. Som vinner på att jag gör mig själv mindre, och lägger tid på det i stället för andra saker. Och då blir jag arg och får mer kraft att vilja förändra och förstår också varför jag reagerar som jag gör och att det inte är så konstigt.
Ojoj, detta blev långt. Men typ så här. Och jag jobbar fortfarande. Men det går lättare och lättare och jag tar små steg i taget. Heja oss!”

tack Lina! (ps. om ni vill ha en text skriven, ring henne! hon har t.ex. skrivit den intervju med Nour el Refai som Nour själv tycker bäst om av alla! det ni!)

my brain has turned of it self. it´s too soon!! panic! I still have another 1,5 months in school and lots to do…. will working with the window open help?

x/ellen

Kommentera

