Kalle Svahn, farmor och kuddfodral

20120206-104228.jpg

20120206-104402.jpg
Det här är Kalle Svahn. Tror han fått sitt namn från en James och Karin-barnlåt från när jag var liten. Kudden ligger på vår säng och jag gillar den skarpt! Tror min moster eller min mor gjort den… Hur var det mamma? Bakom ligger en kudde med turkosa sädesslag. Fodralet sydde jag av ett lite trasigt påslakan jag ärvt av min farmor. love it. Min farmor var en riktig förebild när det gällde hållbar livsstil. Hon använde och återanvände till saker föll i sär innan hon köpte nytt. Minns en gång när hon låg i min lilla soffa i mitt tonårsrum och pratade med mig om livet och döden. Ritsch! Sa det och den 20 år gamla blusen gick sönder rejält i armbågen. ”Jaha”, sa farmor, ”nu får den bli kortärmad. Det blir bra till sommarn”. saknar henne. Så himla skön!

visst har väl du gjort kuddfodralen i er soffa, jenny? borde ju inte vara helt svårt med lite mer avancerade kuddfodral än farmors-kudden… eller?

ps. lägg gärna upp bilder på kuddfodralsinspiration på vår facebook-sida till allas glädje. spread the inpiration!
X/e

Japp, här är ett av mina favoritkuddfodral- sytt ihop ett gäng rektangulära lappar i några av min mormors gamla tyger- raksöm och zickzack. Enkelt och fint!
Gillar din svan. Tror jag hade tyckt mycket om din farmor.
x/j

20120206-201117.jpg

6 thoughts on “Kalle Svahn, farmor och kuddfodral

  1. Den Svanenmärkta kudden är en av de två kuddar som tillverkades, av din moster i Drevdagen för snart 30 år sedan, tillsammans med ett stort lapptäcke som vi då fick i bröllopsgåva.

Kommentera

