Hemmagjord enkel coiffe for you

20120118-132526.jpgI år lottades det. Nej, förra året menar jag. Lotten föll så att jag skulle ge julklapp till min vackra svägerska Anna (1). Jag gjorde en liknande och hade i håret på vårt bröllop (2), fast jag hade mer tyll då. Älskar mina sånna här. Har gjort ett gäng. Använder ofta den lilla svarta på kam (4) . Här finns lite fler bilder på nr 3. BESKRIVNING NEDAN på nr 1! om du är sugen.

20120118-125437.jpg

Du behöver:
1. tyg – gammalt eller nytt
2. sax
3. nål
4.tråd
5. eventuellt sidenband
6. defenitivt tålamod

Gör så här:

1. välj tyg
2. gör remsor
3. tvinna och gör knut
4. tvinna och sy på resten av tyget runt knuten
5. gör ett gäng olika eller likadana till
6. komponera
7.sy ihop
8. fixa fästannordning
9.klar!

Beskrivning:

Välj ut tyg du gillar och gör remsor av dem. Gammalt eller nytt. Hur breda och långa beror på tygets egen tjocklek och hur stora ”rosor” jag ville ha i kreationen. Prova att tvinna tyger lite innan du klipper i det så får du en uppfattning. ( I det här fallet valde jag röd sammet – smalare remsor , rött fodertyg – långa, breda remsor eftersom tyget är så tunt, en bit av ett påslakan jag ärvt av min farmor och en bit snusnäsduk som Harry (en hund jag känner) redan hade gjort remsor av ; ). Här kan du zick-zacka kanterna, sy ihop långsidorna, med avigsidorna mot varandra, och vända ut-och-in på den långa dubbelremsan. (Sådan noggrannhet ligger inte för mig. går lika bra utan. typ. ) Sedan tar du en remsa, tvinnar den i ena änden och slår knut på samma ände så långt ut i kanten su kan. Detta blir utgångspunkten i ”rosen”. Runt knuten lägger du sedan resten av remsan som du tvinnar vartefter du syr fast den. Man kan göra runda rosor eller blanda upp med lite osymentriska eller andra former. Det gör inget om de inte är helt runda för få blir det lättare att passa ihop dem sedan när du har ett gäng rosor. När du har ett gäng komponerar du ihop dem som du vill ha dem och syrr ihop. Allt för hand naturligtvis. Pill-pill!

Slutligen valde jag denna gång att på baksidan fast lite siden band åt olika håll. Detta för att man ska kunna fast den i håret med spännen, en stor klämma, trä den på ett diadem eller band, på ena sidan av en klänning eller vad man nu vill hitta på.

Jag har gjort flera stycken och fäst säkerhetsnålar och hårkammar. Det går också bra. Dessutom kan man ju dekorera med flor, fåglar, fjädrar, spets. Skapa loss!!

20120118-125430.jpg

en lite suddig mannekänguppvisning i julaftonsmörkret på det.20120118-121524.jpg

LYCKA TILL! kram/ellen

Kommentera

