tredje december

20111203-180753.jpg

Det är mycket som pågår. samtidigt. samtidigt som jag skriver detta skriver nån annan något annat. Samtidigt som jag äter sover nån annan. Idag har jag och min vän C pratat om ensamhet. Om att man faktiskt inte måste klara sig själv. Att det inte är tänkt så. Det tror i alla fall jag. Ja men, säger nån, om inte jag tar ansvaret så skiter det sig. Nä. det tror jag inte på. När vi inte delar på ansvaret, det är då det skiter sig. Människor som far illa eller som misslyckas eller lyckas har inte hamnat där de står, själva. Vi har alla hjälpts åt. Med det dåliga och det goda. C ska fira jul med hemlösa i stället för sin familj i år, har hon bestämt sig för. Vi hjälps åt. Ingen ska behöva vara ensam. Och vi kan välja. Antingen få dåligt samvete eller välja att göra något. ”Yeah yeah man gör ändå aldrig tillräckligt så det blir dåligt samvete ändå…” kan vi inte skita i det och köpa en mindre julklapp och ge pengarna till nån som inte har skor och gör en julklapp av nåt eller ge bort nån du inte använder. det gjorde jag ett år. Perfekt eftersom jag visste vilka kläder syrrorna brukade låna : ) Eller bjud hem någon extra till julbordet. De allra flesta av oss lever ju i överflöd. Och det finns många sätt att visa kärlek på. Det är mycket kärlek som pågår samtidigt.  Samtidigt som jag skriver detta julkalender inlägg sitter kanske Tove och filar på sina julklappar. Eller nästa lucka i djurkalendern. Ta en titt!

Älskar hennes illustrationer.

love/ellen

Kommentera

