blessed to be a blessing

När jag var liten bodde vi på en UMU (missionsorganisation) bas på Hawaii ett tag och jag gick i skola där. Ett utav våra huvudteman var blessed to be a blessing. Jag minns inte att detta gjorde särskilt stort intryck på mig just då, men det är en header i efterhand ofta återkommer till. Att vara välsignad för att välsigna…För några år sedan, hade jag och en vän en sommar ett dansprojekt som vi kallade ”touched to touch”, lite samma tema och jag funderar mycket på vad detta innebär rent praktiskt, och detta kan kanske ses som ett inslag i frågeställningen runt rättvisa, fairtrade osv…

Jag, och de flesta av oss här i västvärlden är vansinnigt välsignade rent materiellt sett. Jag är väl medveten om att detta även innebär problem, och att vår ohälsa handlar om andra saker än sjukdomar orsakade av smutsigt dricksvatten, men ändå – vi är välsignade. b l e s s e d.

Och då kommer nästa del  to be a blessing. Vad betyder det i praktiken? Kommer det något slags ansvar med den första delen blessed?

Är det så att allt är flytande. Att det är meningen att alla ska ge och få konternueligt och att det då kan räcka till alla och att alla får må bra?

För vi mår ju inte bra av att överkonsumera. Istället för att vi svälter ihjäl för att vi inte har mat, svälter många sig själva för att vi har för mycket mat och inte klarar att hitta balans i intaget. Vi blir fast i tron på att nästa inköp kommer göra oss lyckliga, bara renoveringen av huset är klar, bilen är avbetald och semestern är bokad, D Å …

Men tänk om balansen och lyckan och ligger i just det: blessed to be a blessing…. Vad handlar den smala vägen Jesus pratar om egentligen?

Denna film är en tankeställare och för mig ett svar på många frågor.

Se den, låt dig själv bli berörd så att du i din tur kan beröra andra.

Love. In bunches.

Jenny

excellent! hur bra som helst. x/ellen

Kommentera

