f a i r t r a d e

20110510-065948.jpg
Dagens köp är ett par fairtradedojjor av märket Ethletic ( lite Gbghumor på det…) har äntligen besökt den lilla eco/fairtrade affären på linnégatan och trots att displayen inte var mest inbjudande fanns det ett och annat guldkorn.
Jag går i fairtradetankar och undrar vad som är val och vad som faktiskt är skyldighet. Är det ens ok, egentligen, att inte betala vad en vara faktiskt kostar att producera?
Vad innebär det att söka Guds rike och hans *rättfärdighet*?

Fler frågor to come…
x/jenny

det är svåra saker, dear. nej egentligen är den inte okej att inte betala vad det kostar. på samma sätt som det inte är okej att lärare får mindre betalt än dom flesta. hur värderar vi saker egentligen? Det handlar mycket om det tror jag. att tänka igenom: vad tycker jag är värt nåt? vad är värdefullt? och sen prioritera därefter. för man har ju inte alla pengar i världen utan bara dom man har. prioritera mera säger jag och preachar för mig själv. kanske är detta också ett i-lands problem. vi som skulle ha råd att köpa saker för vad dom är värda, vi har haft råd så länge at vi glömt hur man prioriterar och inte lever i överflöd. glömt att vi har råd. och överflödet är oss lite för kärt. eller… mycket för kärt.

vad har jag kärt? vad är det värt? love/e

Kommentera

