kalendern blev till

enligt tradition, som legat nere några år, till min systers födelsedag. hon fyller i slutet av oktober så hon hinner längta alldeles lagom länge.

jag tog en kartong. en sådan man får när man köper kläder och vill ge bort i present. en presentkartong helt enkelt. sedan tog jag och klippte remsor av sån här vågig slapp kartong. inge vidare. tag hellre fast kartong. sen gjorde jag ett rutmönster. 4×6 tutor blir 24. som dagarna i december fram till jul. detta fäste jag sedan med frystejp mot ”golvet” i kartongen. locket hade jag klippt upp för att komma åt men lät det sitta fast i en kant.

sedan fyller man den helt sonika med innehåll. i vårt fall skrev vi, jag och john, lappar med uppmuntran eller små berättelser på samt la i lite fina prytlar vi hittat på loppis .tanken var att hon självs skulle kunna pyssla vidare med innehållet och få minst 5 minuter med sig själv varje dag i kreativitetens tecken. lite värmeljus la vi också i. det var ju i alla fall jul.

sen la vi toapapper i luckorna för att fylla ut så att sakerna inte skulle kunna smita in till fel dag. därefter tejpades locket på, siffror ritades dit och luckorna klipptes ut. eller inte riktigt. då skulle ju allt trilla ut. i den här varianten gjorde vi så att vi klippte ut luckans golv och tak. alltså två parallella snitt över och under siffran. på så sätt behövde syrran bara klippa upp antingen i mitten eller i ena sidan om numret. Så vi var klara! nästa år blir det kanske lite finare inslaget men jag kan avslöja att glädjen var stor!! länge!

sätt i gång! kalendrar blir man glad av alla årets månader : ) /ellen

3 thoughts on “kalendern blev till

Kommentera

